Her kommer en liten RR fra Ironmanjomfruen Trond:
Det var utrolig kjekt at flere BTC'ere slo følge til Kalmar, å ha klubbkompiser med seg i tiden før og under slike lange "treningsøkter" et Ironman er, setter iallefall jeg stor pris på, så en stor takk for følget rettes til Christen, Bjarne, Bjørnar, Bernt, Per-Christian, Geir og Stefan. Christen og jeg ankom Kalmar sent onsdag, og fant ut at onsdag var dagen da alle ungdommene i Kalmar hadde bestemt seg fo å feste natten igjennom, etter en natt med lite søvn fikk vi byttet til et roligere rom som vendte mot bakgården, og roen senket seg over oss. Torsdagen gikk med til registrering, expo-shopping, sykkelskruing med tilhørende sykkeltur før pre-race og pastaparty på kvelden sammen med resten av BTC'erne. Fredagen ble det sovet godt ut og Christen og jeg fikk tatt oss en svømmetur for å smake på vannet - det var relativt sterk vind og sjøen gikk hvitt, mange maneter i sjøen, heldigvis kun glassmaneter, og vi håpte at vinden skulle løye til lørdags morgen. Lunsj ble det tid til, og sammen med Bjørnar og Bjarne fikk vi trykket nedpå noe variert asiatisk mat fra den lokale kinamatsjappens buffet. Deretter ble det å slappe litt til av før sykkelinnsjekk og bike/run-bags ble levert inn, ble selvfølgelig også tid til nok et par besøk på expo'en for å få tak i det aller mest nødvendige... På fredagskvelden ble det å gå ut på jakt etter byens beste pizza, men det var vi ikke alene om, så det ble til at vi slo oss ned på en gresk restaurant, men de hadde også pizza og den var god. Hoppet til køys relativt tidlig og fikk noen timer på øyet før vekkerklokken ringte i 4-tiden.
Vekkerklokken gikk av, og vi ruslet ned i restauranten for å få noen kalorier i kroppen - forresten god service på Hotel Kalmarsund - kjøkkenet lagde havregrøt til oss, og ellers gikk det nedpå noe rundstykker og müsli samt juice og te. Like før kl 6 var det avmarsj til sykkelinnhegningen for å få på plass drikke/næring og pumpet opp sykkelen for siste gang. Deretter var det nok en gang ut på vandring, denne gang ned til svømmestart hvor et siste toalettbesøk ble unnagjort før våtdrakten ble tatt på og klespose til etter målgang ble innlevert.
Ut på piren mot svømmestrt bar det, og vi listet oss forsiktig ut i vannet og fant et passende sted å plassere oss før start. Kl 0655 gikk svømmestart for proffene (de fikk starte 100-150 meter foran oss og med 5 minutters forsprang). Slo følge med Bjørnar og Christen og plasserte meg fremst i 1.30 gruppen, men da startskuddet smalt kl 7 virket det som om alle var ute etter å svømme på ny verdensrekord, var utrolig mye kriging og slåssing hvor enn jeg svømte. Før jeg var halvveis til første rundebøye fikk jeg føling med mageproblemene jeg har slitt med siste året, og jeg synes faktisk litt synd på meg selv da diareen begynte før 500 meter var svømt – detaljbeskrivelse gis kun på tomannshånd – så det ble en lang svømmetur og jeg lurte på hvordan jeg skulle overkomme dette, at bølgehøyden økte på andre svømmerunde gjorde heller ikke ting enklere. Etter 1.41 med diare og svømmeslåssing kom jeg endelig i T1, hadde selvfølgelig ikke pakket en ekstra sykkelbukse i bike-bag’en, så jeg brukte 10-15 minutter på et toalett (uten vann!) for å få vekk mest mulig dritt, noe som ikke var særlig vellykket
Ut på sykkel bar det, fremdeles med store mageproblemer, prøvde å ligge i aeroposisjon, men klarte det kun tidvis, mer enn 90 % av tiden satt jeg oppreist og holdt i bar-ends’ene. Var svært sterk vind hele sykkeldelen, føltes som om det var motvind hele veien, og da er det ikke noe særlig å sitte oppreist og fange vind hele tiden. Måtte stoppe for lengre toalettbesøk i de tre første langesonene, men magevondten satt i hele sykkeldelen. Klarte heller ikke å få i meg noe særlig med næring, åpnet en energibar men den bare vokste i munnen min før den hoppet ut og ble borte. Flasken med squeezy gel klumpet seg, og alle godsakene lå levret i flaskebunnen, så den ble byttet ut i en flaske vann på andre langestasjon, deretter gikk det kun i drikke, energidrikk (PowerBar citrus), lunken cola og vann. Heldigvis hadde jeg 2 flasker med måltidserstatning ala Fresubin på lommen, 2dl med 400kcal, de var gullende gode, skulle ønske at jeg hadde pakket flere. De 120 km på Øland var flate, enkle med svært mye vind, 60 km løypen i Kalmar området var noe mer teknisk, fremdeles mye vind, og med enkelte partier med noe dårlig asfalt (dog ikke dårlig sett med vestnorske øyne). Slappet av de siste 20-30 km for å forberde meg på løpingen, og tenkte at den ville nok bli interessant med tanke på det sittesåret jeg hadde opparbeidet meg de siste 180km… fikk noe føling med krampe i venstre lår siste 3 mil, men uten at krampen slo ut i full blomst. Klokket inn på 6t og hadde utrolig nok passert 2-300 på sykkeldelen.
I T2 hadde jeg heldigvis en løpetights klar, fikk skiftet (ikke vasket meg…), og etter nok et toalettbesøk fikk jeg stavret meg ut på første løperunde, og fikk hilst på Bjørnar som var på vei til å avslutte sin andre runde og klar for sin siste runde – godt å se kjente blide fjes! Klarte å løpe 1 km før jeg MÅTTE, men på tross av mine bønner, fikk jeg ikke låne toalettet til en finske bobilfamilie som stod å heiet, dermed ble det gange 1 km til første aid-station, hvor det ble nok et par minutter på rammen. Ble løp til neste to langesoner og toalettbesøk der også før det var stopp med bommelomm for denne gang. For ikke å helt ødelegge meg, begynte jeg med en løp-gå strategi, både for å spare beina så vel som rompen…, hver gang km-pip’et på pulsklokken pep, gikk jeg 100 meter, så det ble 900 meters løp før jeg gikk 100 meter – i tillegg gikk jeg gjennom hver eneste langesone (7 per runde), etter hvert ble det noe mer gange før jeg begynte å lukte mål ca 5 km før slutt. Løpingen gikk på 4.45 og sluttid ble 12.53.
Målgang var noe for seg selv, fantastisk stemning (overalt, på svøm, sykkel, og spesielt på løp), å bli mottatt av sin egen «handler» og eskortert rundt i «athlete’s garden» etter målgang var en høydare, selv om jeg bare ville til lege for å få fikset stumpen… Var godt å se Christen, Bjørnar og Bjarne i matteltet etter målgang – hev innpå et pizzastykke, før jeg hentet finisher-trøyen og listet meg hjem til hotellet og en vond dusj som var svært god…
Deretter bar det ut for å fine seg et sted med burger og øl i nærheten av løpsløypen slik at vi kunne heie på Geir når han var på vei mot mål. Ble et par pils til før jeg kunne krype til køys i 1-tiden, ble ikke så mye søvn om natten, men hadde en god følelse i nesten hele kroppen. Så nå er listen lagt, og på tross av egne problemer, var det et fantastisk arrangement i trygge, gode former – IM Køben neste år?
Hilsen Trond
_________________ Lønn etter forbruk!
|