Hoi
Noe skal man da holde på med når man ikke kan trene
Planen er nå et selvstudiumskurs i hjulbygging. Noen andre som vil være med?
- tenker ikke annet enn erfaringsutveksling og diskusjonspartner f.eks.
Hvorfor bygge hjul?
Tsja si det. Man får jo ok ferdig fabrikk/maskinbygde hjul, men gleden og tryggheten ved å mestre sykkelen også teknisk syns jeg er litt ok. Og man kan bygge bra hjul også. Lukt f.eks. på dette oppsettet:
Ambrosio Chrono F20 pariser lavprofil felger. Ambrosio er legendarisk, og når Tom Boonen raser over brosteinene i Ardennerskogen (Paris Roubaix) er det ofte på Ambrosio felger, selv om det nok er den litt tyngre og sterke felgen Nemesis som velges for Paris Roubaix. En Chrono F20 felg veier 360gram en Nemesis felg 430. Ref:
http://autobus.cyclingnews.com/tech/200 ... aix_sl2_09
Spiler: Vel - vi kjører simpelt. Sapim CX Ray flate aerodynamiske stålspiler. Chrono F20 felgen kommer med 28 eller 32 hulls boring, så vi går for 28.
Nav - istedet for Boonen bombesikre DT Swiss valg går vi for tysk lettvektseleganse fra Tune. Tune Mig 75 foran og Tune MAG 180 bak. De tusenvis av kronene vi sparer på å ikke velge 45 grams fornavet og 150 grams baknavet går greit. Det er jo tross alt sentrert vekt.
Av nipler spiser vi også i oss den økte vekten messing nipler kontra aluminium gir. Alu niplene er vel dømt til å ires fast til stålspilene så det er jo litt risky servicemessig.
Totalt får en da et hjul sett som veier:
Nav: 71+187gram
Spiler: 2*28 CX ray ca 255gram
Nipler: ca 55 gram
Felger 2*360 gram
Totalt for hjulsett uten stikkaksler: 1288 gram!!!
Delepriser over nett: ca 6-7000
Konvensjonelt bygget hjulsett som er lett servicebart
Sammenligning:
Fulcrum Race Zero (Pariser) 1430 gram - pris ca 8000
Mavic Ksyrium SL: 1485 gram - pris ca 8000
Spesialbygget hjulsett som krever originaldeler for service (alu spiler etc.)
Nå bygger jeg nok ikke dette som first shot i allefall, men bare for å vise hva man kan bygge
Etterhvert kan man kanskje våge seg på carbonfelger også?