[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
• View topic - Fremtiden for SRV

It is currently 01 Jul 2022 17:28

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 07 Sep 2009 21:27 
Iron-nerd

Flott at folk engasjerer seg og kommer frem med sin mening her.

Vi som har stått for organiseringen og selv har kunnet delta har gledet oss ved å se hver fornøyde deltaker i løypen og ikke minst i mål.
De største smilene kommer når det begynner å mørkne og vi har sett lyskjeglene oppe i skogen en stund.
Det at turen kan gjennomføres i terrengsko på ufattelige 5.08 (ny rekord i år) og med fjellstøvler eller sjøstøvler på 15 timer, sier noe om variasjonen i deltakergruppen.

Før folk kritiserer andre for utstyr, så husk:
Noen er "nybegynnere" og går med 7-8kg / 50 l sekk med fullt skift og mat så det holder. Veldig bra!
Noen løper med terrengsko med pigger, har trent i løypen i månedsvis og har kanskje gjennomført 10 ganger før. Ekstra mat / tøy- og skoskift er kanskje lagt ut som depot både på Unneland, Montana og Melkeplassen. Naturens drikke finnes overalt. Veldig bra!

Matpakke med brunost eller Maxim gel? Sjøstøvler eller sjumilsstøvler? Ull eller fleece? Smak og behag.

Det noen bringer på banen her - krav til (eller kontroll av) sekk er noe vi har diskutert. Samtidig er det enda et tiltak som bringer turen lengre vekk fra den opprinnelige ideen - en utfordrende fjelltur i flott natur rundt Bergen der deltakerne følger norsk fjell- og friluftstradisjon og tar ansvar for dette selv. Vi tar vårt ansvar med løypemerking, instruks, meldeposter, støvsuger, navne-/mobillister og et stadig arbeid med sikkerhets- og risikovurderingen.
I år gjorde for første gang 3 av 5 i komiteen funksjonæroppgaver i stedet for å gå selv. (Vi må evt. finne en annen dag :wink: )
Om dette er en ønsket utvikling, er den i alle fall tvilsom. Hvor mange funksjonærer skal vi ha på fjelltoppene? Skal vi øke prisen til 500,- slik at vi kan engasjere et idrettslag til funksjonærtjeneste på fjelltoppene?

Flere innspill?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 Sep 2009 07:13 
Tri newbie

Som Jan Wilhelm påpeker har folk forskjellige måter å bruke naturen på og forskjellige forutsetninger for en trygg dag i fjellet med varierende utstyr. Det må være opp til hver enkelt å legge opp til en trygg og sikker tur ut fra ens egne forutsetninger.
Når det gjelder spørsmålet om å engasjere ett idrettslag til å stå på hver topp som funksjonærer tror jeg ikke dette er nødvendig. På den annen side ville jeg gjerne betalt 500.- for at de 3 stakkarene som måtte stå i ro hele dagen og krysse oss av på lister skulle fått deltatt i løpet sammen med oss andre heldige få !!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Sep 2009 12:14 
Tri wannabee

Jeg synes dette er en god debatt. Men ene poenget som ble nevnt på srv sitt infomøte forrige søndag er ikke nevnt her. Nemlig at mulige (og umulige?) veier ned fra fjellet bør inn i kart og løypemerking. Jeg mener at samtlige trygge nedfarter mellom gullbotn og Haukeland bør bli merket med et eget srv-skilt med pil inn på trygg sti, og ett par tall som markerer antall km og tid ned til bilvei. På den måten vil folk vite at man IKKE går ned uskiltede veier hvis man blir dårlig og vil avbryte. I veibeskrivelsen av løpet, bør man også nevne "point of no return". F.eks, har man passert gullfjelstoppen med 1 km, vil raskeste vei ned til bilvei, være å fortsette nedover. De siste fire fjellene har jo bilvei mellom seg og jeg tviler på slik merking er aktuell der.

Langs og ved løpyen finnes det kjelkehus. Jeg vet faktisk ikke hva som er av sikkerutstyr som er inne i slike, men vil tippe at utstyret også kan være til nytte ved ulykker på sommeren. Hvis så, bør disse merkes på kartet (vardenummer). Videre vet jeg om en ulåst hytte (Røde Kors sin?) like nedenfor livarden mot Totland (var ihvertfall ulåst for 15 år siden). Finnes kanskje andre hytter også på veien? Så mitt andre forslag til forbedring av sikkerheten er at samtlige "sikkerhets-verktøy" på veien (kjelkehus, hytter, etc) er markert på løypekartet.

Jeg synes også ideen om krav til vekt på sekk er bra. Men ser helt klart de administrative utfordringene noe slikt vil kreve og at dette strider mot srv sin ide. Men ihvertfall jeg hadde en uforståelig stor vilje om å gå til mål raskest mulig og skippet derfor klær som ikke var nødvendig for en gående aktiv fjellmann. Så hadde jeg forstuet foten på en fjelltopp med tåke og uten mobildekning hadde en i utgangspunktet harmløs skade kunne medført at jeg befant meg i livsfare før redningsmannskap nådde fram. Så jeg synes det skal innføres krav til bekledning (i sekk eller på), så blir det i god srv-ånd opp til alle å følge pålegget. Hvis folk vil fuske, kan en jo enkelt skippe hele fjell, så jeg tror faktisk at et slikt pålegg blir fulgt.

Hvis mine forslag om merking av veier ned og redningsutstyr blir fulgt opp, ville det vært genialt hvis løypekartet blir laminert (kanskje på et foldet a-4 ark?) og delt ut ved start. Da vil samtlige som går turen ha med seg info om veier ned, sikkerhetsutstyr langs ruten og praktisk info (som tlf. til målvakt). Dette er det eneste tiltaket jeg foreslår som faktisk vil medføre en ekstra utgift. Men jeg synes dagens beløp på 200 kroner innklusiv buss, drikkestasjon og matstasjon er direkte latterlig billig. Så heller ikke jeg vil ha noen problemer med å betale f.eks. 500 kroner for turen.

Ønsker alle en god og sikker tur i all framtid.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Sep 2009 20:40 
Iron-nerd

Mange kloke tanker her, Uptas.
Vi har vært inne på flere av dem i de løsere diskusjonene etter ulykken.
Nå skal vi ha møte i gruppen i morgen og f.eks. skiltingen med "sikre veien ned" er meget aktuell.
Jeg har selv gått med en laminert kartkopi med ruten over de fire første fjellene gulet ut flere år. Men allerede her er vi på grensen mht mangfoldiggjøring av opphavsrettslig materiale. Vi ber jo folk ta med kart selv og i det ligger det en naturlig forberedelse for den enkelte.
På O-løp får du kartet når du starter - du skal ikke ha mulighet til forberedelse, men på SRV skal du møte forberedt til start. Løypebeskrivelsen på 5 sider er såpass detaljert at du kan lage ditt eget kart med inntegnet rute før turen. "Gullfjellskartet" selges hos Turlaget i Marken for 120 (?). I 1:25000 er det et meget godt redskap.
Hvis man ikke er kjent videre, er "7-fjellsturen" i samme format også et nyttig kjøp.

Forøvrig: Vi er nok ikke i mål med noen konklusjon på fremtiden for SRV i morgen. Vi trenger mer tid.

Vi kommer tilbake med info på nettsidene. Noen har meldt seg av i god tid, og de skal ha igjen penger, diplom til de som gikk Rett Vest Lett skal sendes. T-skjorter skal sendes?

Forøvrig var det bare 7-8 stk som avsluttet turen utenom Montana og mål. Dette er forholdsvis færre enn vanlig, selv om været var våtere enn vanlig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Sep 2009 08:28 
Tri wannabee

Litt av kritikken som har komt mot srv er at mye av ansvaret om sikkerhet puttes tilbake på utøverne. Og har en ansvarlig arrangør lov til det? Jeg vet ikke og synes ikke spørsmålet er så interessant. Om arrangøren bør legge sikkerhetsansvaret over på deltagerne og om utøverne er i stand til å ta dette ansvaret, synes jeg er en mer aktuell problemstilling. Jeg vil si et klokkeklart nei til begge problemstillingene. Hvor mange av årets 154 deltagere tror dere hadde med seg klær til å sitte skadet noen timer på en fjelltopp samt hadde med seg kart og kompass til å navigere i tåken? Jeg tviler på tallet er spesielt høyt og jeg er definnitivt ikke en av disse.

De fleste, om ikke alle, ønsker å gå fortest mulig. Og da skipper mange "unødvendige" klær. Jeg synes derfor arrangøren bør tvinge på oss evige optimister et krav med hva vi tar med. På den måten blir det likt for alle slik at Suveren Suverin og Ola Fjellmann kan sammenligne tiden i mål på like vilkår. Som nevnt tidligere, jeg tror faktisk et krav om utstyrsliste blir fulgt uten at arrangøren må kontrollere alle sammen.

Jeg var kanskje litt utydelig i mitt siste forslag så jeg spesifiserer: Med et laminert løypekart, mener jeg ikke et kart som man kjøper i butikken, men noe som dere lager. Bruk f.eks. dagens Løypebeskrivelse som utgangspunkt og putt på mer detaljer. Marker hvilket vardenummer alle sentrale punkter (topper, redningshytten, redningsutstyr, veier ned, etc.) har. Da blir det veldig enkelt å finne neste mulige vei ned, hvis man vet at den er om to varder. Skulle en måtte ringe etter hjelp, vil det også bli enklere å beskrive hvor en er, ved å referere til løypekartets stedsnavn.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Sep 2009 17:12 
Tri newbie

Hmmm....

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke uptas siste innlegg.
Dersom du som stiller på SRV uten noe törre klär i en sekk og uten kart og kompass så burde du etter min oppfatning stille på Fanamilen, fremfor å löpe SRV. Allerede her er du i konflikt med de krav SRV`s arangörer stiller til deltagerene. http://www.styrkeproven-rettvest.org/page7/page7.html

Selv stilte jeg med en sekk som er så liten at man skulle tro det ikke var plass til mer enn ett par sokker og 3 bananer i den.
Jeg hadde, i tillegg til de nevnte sokkene og bananene, med meg ett sett med törre ullklär, en vann og vindtett poncho og en fleece genser. I tillegg hadde jeg kart og kompass, GPS, hodelykt og signalpenn med tilhörende nödbluss. I min lille sekk hadde jeg utstyr for å sitte mange timer i tåken.

Uansett er det opp til hver enkelt å utstyre seg for en sikker tur, hvis du önsker å gå turer med krav til vekt og innhold i sekken så kan du alltids melde deg på Birkebeineren.

Det er gode forslag du kommer med, men dette er ting jeg mener du kan fikse selv. Du sier selv at din lyst på å komme fort i mål kom i veien for at du hadde med deg en forsvarlig opppakning. Dette er ditt eget valg, og jeg mener seriöst at du fremfor å etterlyse at arrangörene opptrer som foreldre for deltagerene, neste år heller burde melde deg på Fanamilen! Hvis du ikke er i stand til på egenhånd å vurdere hva du trenger for en dag i fjellet så hold deg langs riksveien!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Sep 2009 21:23 
Tri wannabee

Tusen takk for gratulasjonen :) Det var overraskende :)

Vøringsfossrace minner litt om SRV , men du har 3 dager på deg og distansen er litt kortere.

Jeg kan opplyse om at merkingen verken var bedre eller dårligere en på vår tur. Opplegget var faktisk helt likt.
Jeg benyttet selvsagt anledningen til å drøfte fremtiden til SRV med både arrangør,deltagere og kondis. De var helt enig med meg, SRV må leve videre !!!!!

Jeg vil oppfordre alle andre SRVere til å delta på Vøringsfossrace til neste år, fantastisk natur :)
Ps. Da stikker Sverre med 1 plassen, men det kan jeg leve med ;)

Mvh Thomas Andersen

Profile  

Post subject: Hva skjer med SRV
PostPosted: 13 Oct 2009 12:49 
Tri newbie

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Oct 2009 20:59 
Iron-nerd

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Oct 2009 06:44 
Tri newbie

Profile  

Post subject:
PostPosted: 16 Oct 2009 21:26 
Iron-nerd

Hei igjen Jon.
Det er vel begrenset hvor mye "fart" vi får i en sånn diskusjon på nettet.
Vi har fått svært mange oppfordringer om å fortsette på sms og mail. Jeg håper at de signalene vi får er representative for "folk flest" (les: "folk flest utenom sofasliterne") Dersom folk er kritiske /negative, så send gjerne en mail direkte til oss (se hjemmesiden). Det er antakelig ikke så lett å være negativ på forumet.

Forøvrig: Vi fikk svar fra DSB i dag. Svaret fra oss er mottatt, men på grunn av stor arbeidsmengde kan vi tidligst få et svar i månedsskiftet okt/nov.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 17 Oct 2009 08:41 
Tri wannabee

Meir frå lesarombudet til BT:

http://www.bt.no/meninger/leserombud/Fa ... 50439.html

Profile  

Post subject:
PostPosted: 17 Oct 2009 13:59 
Iron-nerd

Takk for årvåkent blikk i avisen! Jeg hadde ikke lest denne ennå. Viktig vinkling som nok kommer mer og mer i fokus i fremtiden.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 01 Dec 2009 15:33 
Tri wannabee

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 Dec 2009 22:43 
Iron-nerd

Til Flaktveit:
De kommer! Vi har dårlig samvittighet (fremdeles)

Vi har altså vært i tenkeboksen og ventet på svar fra DSB (se lenger oppe). I dag purret jeg. Det har gått 10 uker vi sendte inn vår utredning og 6 uker fra de sa at de skulle begynne på saken.

Svar:De har ikke begynt!!!

Nå er vi lovet svar i løpet av neste uke - 18/12?

Jeg trodde det var regler for svarfrister fra offentlig forvaltning :cry:

Profile  

Post subject: DSB
PostPosted: 10 Dec 2009 07:51 
Tri newbie

Hei Jan Wilhelm.

To ting:
1. Du må ikke forvente at offentlige instanser overholder eventuelle frister for svar og tilbakemeldinger. Det strider mot deres natur å forholde seg til de strikte regler og korte frister de pålegger seg selv, næringsliv og andre.
2. Se på det som positivt at DSB ennå ikke har prioritert denne saken, det betyr sannsynligvis, til tross for høy profil i media rett etter ulykken, at DSB ikke ser noen åpenbare feil eller mangler i forbindelse med sikkerheten i SRV. Hadde de ment at her var det store mangler så hadde de sannsynligvis kastet seg over saken umiddelbart.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 20 Dec 2009 22:16 
Iron-nerd

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC - 1 hour [ DST ]