[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
• View topic - Christens veier.

It is currently 01 Jul 2022 17:24

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Christens veier.
PostPosted: 13 May 2012 18:24 
Tri geek

Glitrende !!

Profile  

Post subject: Re: Christens veier.
PostPosted: 13 May 2012 19:49 
Iron-nerd

Gratulerer!
Velfortjent resultat etter målrettet trening!

ps
Ble det noe shopping?

Profile  

PostPosted: 14 May 2012 06:29 
Iron-nerd

Gratulerer!

Profile  

PostPosted: 14 May 2012 06:33 
Tri oldie

Gratulerer :)
Mats

Profile  

PostPosted: 28 Aug 2012 14:29 
Tri athlete

Ting tar tid og mens vi venter på en liten oppsummering av sesongen og litt rr'er før årets nye mål Las Vegas, kommer en smakebit fra gårsdagens gode økt.

Utsikt mot Fusa eller der omkring rundt gullfjellet i går. Herlig tur og supersykkelen var rigget for fart, selv om det gikk litt trått med piloten. Ca 10 mil med Ca 27,89 km/t i snitt alene, avsluttet med en rolig løperunde i aboretet. Greit nok med Skogsmaraton på Hordnes 3 runder i beina fra lørdag. Det begynner å løsne etter Norseman og fall i asfalten og skåla opp/ned. Nå er det å bli kvitt en halsforkjølelse og få tøyd ut kroppen litt mer. Er stiv som en stokk etter knall og fall og opp og nedoverløping. Liker best flatt jeg, og har derfor meldt meg på Kalmar.:-)
Mer kommer....

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 06:19 
Tri athlete

Viva Las Vegas.
Nå nærmer det seg start og en liten natt søvn blir greit nå. Her er klokken litt over 22 og det er vekkings om 5-6 timer. Så langt har det gått veldig greit og det meste skal være på plass nå. Men detkan jo alltids skje ett eller annet på løpsdagen.
Dag1. Torsdag
Reiste over torsdag 10.05 fra Bergen og reiste via København og washington. Laaang reise ca 18-19 timer på fly og flyplass. 24 timer fra hjemme til innsjekk på hotell på the strip. The Venetian. Klokken var derimot bare 22.00 på kvelden i LV. Morsomt å reise tilbake i tid. ++ tid.:-)
Cruiste litt rundt på the strip og fikk med en del "severdigheter" og mange overveldende inntrykk. Alt er bygget stort og mye..

Kanalen som er bilde nr 2 her er inne. Du føltes som en var ute og i Venezia.
Dag 2 fredag
Fikk en god frokost i suiten i 24 etasje med utsikt over byen. (billige hotell her) Deretter avgårde til innsjekk og registrering på t2 litt utenfor bykjernen. Fant frem etter litt mye frem og tilbake, skal alltid prøve først uten gps. Edge 705 virket ikke her og mobildata var svindyrt . Men kom frem og der var Stooor Expo. Alt som rører seg i Tri verden. Fikk shoppet litt, nytt 5 eller 6 nr belte, det glemmer jeg alltid, og litt diverse gels og Im sokker på tilbud.
Så bar det avgårde til t1 Lake Las Vegas hvor jeg bor på Ravella Hotel. En del kjøring ja, time her og en time de. Fant heldigvis greit frem, skrudde på GPS, klok av skade. :-)
Innsjekk og avgårde til velkomstmiddag og race briefing på det offisielle ironman hotellet noen hundre meter lengre borte ved innsjøen. Veldig flott her og ligger ca en halvtime utenfor Sentrum rett før ett gigantisk naturreservat med en enda større innsjø.

Bilde her er av lake las Vegas. Hvor hotell ligger og vi skal svømme. Svømmeruten går ca 8-900 meter oppover og tilbake ned til en bro og gjennom den.

Etter å ha hørt på mange pro'er og ansvarlige, videoer, minglet med en del norske var det retur til hotellet og ordne litt. Trøtt og døgnvill og tydeligvis på norsk tid.

Dag 3 lørdag i dag.
Svømmetrening kl 07.30., god frokost, klargjøring av sykkel og utstyr. Så kjøring tilbake til t1 for å,levere løpetøy og kike litt. Traff skullerud og ett par norske som skulle svømme ute i basseng ved siden av expo'en. Røk på en speedsuit blueseventy. Sank som en Stein i tribuksen på morgen treningen og det gikk sakte. Det er over 28 grader i vannet, luft er det mellom 30-40 grader.
Tilbake påmhotellet og levere inn sykkelen og ja hadde en liten sykkeltur før på dagen. Middag på hotellet og nå er det kveld.. Mer kommer .:-) send kalde heiarop over ...

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 07:03 
Iron-nerd

Lykke til!

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 09:35 
Iron-nerd

Blir kjempespennende! Lykke til!

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 12:11 
Tri athlete

Nå er det bare å kline til! Vi heier på deg:-)

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 12:13 
Besserwisser

Heia heia!!!
Jeg sympatifrøs litt på dagens Muddy-Sunday MTB runde. Håper det hjelper.
Koko!

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 13:41 
Tri bum

Når går starten? Norsk tid?

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2012 13:45 
Tri bum

:) glem det....

Profile  

PostPosted: 16 Nov 2012 22:46 
Tri athlete

Tiden går jaggu fort. 40 år ble passert forrige uke og gamlisen begynner å komme seg etter helgens festiviteter. Nå legges 30 årenes opp og nedturer bak og veien videre går rett frem. En bursdagshilsen jeg fikk var : nå er det på tide å kline til.... Ikke se deg tilbake. Ja, enig tenkte jeg, det er nå det begynner.

Første Uken i de nye førtiårene har begynt greit.
Mandag: blåmanen opp testløp med Geitene
Tirsdag.: svøm 2000.m
Onsdag: svøm 2000m
Torsdag: svøm ca 1400 + Svelvik tt rulletour på 23.40
I dag: sofaen
I morgen Blåmanen løp.

Inngang til nytt tiår bør feires med noe nytt utstyr. Hva mer naturlig enn en ny Triatlon sykkel kan en 40 åring ønske seg. ? Frem til våren blir det en utvelgelsesfest.
Nr1 er DI2, elektronisk giring.
Pris er avgjørende, så FELT B2, DA kommer ut gunstig.
Ellers er det jo mye bra :BMC, Spez, Cervelo, Trek ?... Vi får se..Noen forslag?

Profile  

PostPosted: 04 Dec 2012 22:54 
Tri athlete

Vordende triathlet. Må bare snu hjelmen først.:-)

Last edited by Christen on 05 Dec 2012 07:20, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: 05 Dec 2012 07:03 
Tri athlete

Ny uke gjennomført og fordøyd. Litt merkelig uke.
Det siste året har jeg merket en endring i maxpuls og "arbeids" puls under løp. Før kunne jeg gjerne ligge i 185 slag tidvis opp stoltzen og bakker i kortere løp. Maxpuls har ligget på opp mot 188 en sjelden gang. Pulskurven har variert i stor grad under løp. Nå i 2012 og rundt 40 års krisen er maxpuls ca 180 og arbeidssnitt puls rundt 175. Jevnere, men uten å klare å komme opp i toppene over 180. Er vel normalt at Max puls går ned med alderen, men føler det går urovekkende fort .:-) må følge med fremover...

Litt om forrige pulsuke.:
Mandag Vinterkarusellen syk og uggen men gjennomførte på 43 min. Snitt puls 166 (gangen før 41 min og snitt 174)
Tirsdag,ons,tors fri,forkjølet
Fredag kort svømme vekke økt. 850 m
lørdag halv maraton. Muskulaturen låste seg etterhvert . Ble 1:32 med snitt puls 167 (gangen før 1.30 og snitt 175)
viewtopic.php?p=33986#p33986
Søndag god svømmeøkt 3x 500 m med Stephen i "vennskapelig" konkurransefart under 10 min pr stk. Total 2.700 m

Løpingen står på stedet hvil og jeg tåler ikke mer mengde, men svømming går fremover. Tåler lengre økter, fart og teknikk er enklere å opprettholde. Kjøpte en bok som heter swim speed secrets, mange bra bilder, spesielt dette med tak i vannet og forskjellige faser. Har ikke helt skjønt det før..:-) Boken virker som bra foreløpig.
Sykkel vedlikeholdes i garasjen og spinning. Rulletour totalen er jeg ute av, da rullen går bananas i bratte oppoverbakker. Så det blir noen gjesteopptredener på flatmark.
Ski er jeg klar for, håper det kommer litt mer snø, så jeg kan låne svigerfars eminente klassiske ski uten å lage ny midtdeler i de. Mine skøyteski har vært lite brukt. Kanskje skarverennet hadde vært noe?

Profile  

PostPosted: 05 Dec 2012 21:51 
Tri bum

Det er naturlig at makspulsen reduseres med alder, og faktisk også med stigende form har jeg lest. Faktum er vel kanskje heller at man med bedre form får høyere ytelse på lavere puls. MEN, hvis du klarer å holde 174 i snitt på milløp, så har du nok makspuls på nærmere 190. Arbeidspuls på en halvmara hvis man er i knallform vil naturlig ligge på rundt 90%. Litt over og under alt ettersom. Hvis du klarer å løpe milen med 175 så er dette 92-93% med 190 som maks. Jeg sliter med å levere mer enn 90% i snitt på mil (men er 5 år eldre) og rundt 88-89% på en god dag på halv.

Tror ikke du skal være bekymret. Dette er jo veldig dagsformavhengig og du vil nok levere opp mot 175 i snitt igjen (og dermed tid godt under 1.30). Du har vært småsyk og det spiller nok inn. Det skjer ihvertfall ikke noe veldig drastisk fordi om man blir 40 8)

Profile  

PostPosted: 06 Dec 2012 08:38 
Tri dude/dudesse

makspulsen har ingen ting med form å gjøre og synker med ca et slag i året. tommelfingerregel på makspuls er 220 minus alder. men det er ikke uvanlig at folk at et avvik på +/- 20 slag av det igjen.
Det kan være lurt å ta en makspulstest en gang i året, så holder du deg oppdatert ;) http://bratrening.no/utholdenhet/trenin ... kspulstest

om du bruker % av makspuls istedenfor antall slag pr min, vil du kunne sammenligne fra tidligere selv om makspulsen synker

Profile  

PostPosted: 09 Jan 2013 14:17 
Tri athlete

Takk for gode innspill Ove og Stian på puls!

Nå er det nytt år, nye veier og mange nye løp i 2013. Mye å glede seg til. :-) Høy puls skal det bli nok av.

Avsluttet 2012 med flere gode treningsuker på rundt 8-9 timer i November og desember og fikk en flott juleferie i Bergen med mye trening og som vanlig litt for mye spising.

Uke 1: Første uken i Januar har begynt bra med BTC spinning, en del løping og 2 gode svømmeøkter. Ligger nå på svømmetider rundt 9-10 minutt pr 500 meter og er da ca 1-2 minutt raskere enn i fjor på samme tid pr 500 m. Det burde bli muligheter til våren.

Uke 2: Begynte på mandag med årets første syretest på Vinterkarusellen. Harde tak og kniving :-), mange hyggelige kommentarer og en liten pers på løypen på 5 sekunder. Tid ble 41:18. Snitt puls ble 167 (91% av antatt 185 max) Bra tid, men potensiale for mer. Tror forkjølelse gjør at jeg ikke klarer å ligge på 174 i snitt som andre ganger (94 % av antatt 185 max).

Har tatt en liten oppsummering på pulsutvikling siste 2 år. Er klar over at maxpulsen går nedover med alder, selv med mine unge 40 :-) og at en ikke klarer å påvirke den i utgangspunktet.(mulig utnytte den bedre om en er godt trent?) Men min situasjon er at jeg ikke finner nivået igjen, eller opp mot det nivået den var på for under 1 år siden.

Pulsutvikling siste 2 år:

18.09.2010. Birkebeinerløpet halvmaraton tid 1:48. Snittpuls: 174 (94% av antatt max 186), Max 187 (101 % av antatt da max 186)
25.09.2010. Stoltzen snitt 179 (97% av 186) Max 184 (99 % av max 186 )

06.03.2011 Paris halvmaraton tid 1:36. Snittpuls: 175 (94 % av antatt da 186) Max 186 (100 %)

12.05.2011. Test av laktat og maxpuls hos SIB. (se vedlegg klippet inn nederst) Maxpuls oppnådd 183 + 3 slag påslag av SIB. Dvs. beregnet til Max 186.

24.10.2011 Stoltzen tid 12:45. Snitt 179 (97 % av ny max av SIB 186) Max puls 189 (102 % max av SIB 186) Hva er riktig da? 186 eller 189 ? Eller dagsform? Testen på SIB ble tatt på sykkel. Generelt er det høyere og lettere å få max puls på løping.

Alle økter over gir maxpulser på over 180 ganske lett av seg selv. Men Max puls oppnådd i 2010 og 2011 på de mest krevende løp flukterer mellom 184-185-186-189. Dette er vel forsåvidt ganske vanlig og kommer vel ann på dagsform og andre ytre faktorer, men vanskelig å vite hvilke mann skal sette. Den høyeste oppnådd 189 eller SIB 186?

Utvikling 2012:
24.03.2012. maratonkarusellen halv ca 1:46 Snitt 163 (88% av 186) max 187 (101 % av max 186)
23.09.2012. Fanamilen tid 41.04 Snitt: 175 ( 94% av 186) Max 180 (97% av 186)
29.10.2012. Stoltzen tid 12:20. Snitt 175 ( 94 % av 186) Max 180 (97 % av 186)

Prestasjonene blir bedre på lavere puls, men etter vår/sommer 2012 kommer jeg ikke over 180 bpm på "vanlige" løp og Stoltzen f.eks.
Det har da vært en utvikling fra en oppnådd max på 187 bpm i 2010, 189 bpm i 2011 og 180 bpm siste halvdel 2012.
Jeg kan selvsagt ta en ny test på SIB og få stadfestet at teoretisk maxpuls ligger ett sted rundt 184-185/sykkel 186/løp nå, da jeg er eldre osv., men det jeg synes er rart og som jeg bemerket i første post om puls er at det virker nesten "umulig" å komme opp der ved harde økter, Stoltzen etc. og at jeg ved sommer 2012 har hatt en endring i pulssammensetning.
Aldri vært i bedre form, men kommer ikke på de høyeste nivåene og snittpuls utnyttes bedre på rundt 174 bpm (94%?) +-ved milløp etc.
Får satse på at det ikke er noe galt og se ann utviklingen fremover og bestille en ny test på SIB. Spennende emne og greit å være oppdatert.

Regneark for Sone trening
Navn: Christen Skjerven Din maksimale Hjertfrekvens: 186
Aktivitetsform: Sykkel Din terskel Hjertefrekvens 161

Sone* % av HFmaks Din nedre Din øvre Borg skala Borg beskrivelse Type trening
5 92-97 171 180 18 til 19 Svært/ ekstremt anstrengende Intervall
4 87-92 162 171 15 til 17 Svært anstrengende Intervall
3 82-87 153 162 13 til 15 Litt anstrengende/ anstrengende Hurtig langkjør/ Intervall
2 72-82 134 153 11 til 13 Lett/ litt anstrengende Rolig langkjør/ Langkjør
1 55-72 102 134 9 til 11 Svært lett/ lett Restistusjon/ Rolig langkjør
* Basert på Olympiatoppen Norges treningssoner
©SiB testlab 2011

Last edited by Christen on 09 Jan 2013 14:52, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 09 Jan 2013 14:34 
Tri bum

Kort kommentar vedr puls.. Eg trur du har høgare maxpuls enn 186 iallefall..
Min erfaring er at eg må har ein eller to intervaller opp mot "spy" grense før ein skikkelig test i motbakke for å finne maxpuls..
Og sykkelmaxpuls er normalt 5 slag under den for løping..
Sone 5 skal du ikkje klare å ligge på i snitt for ein halvmaraton..
til og med 10km er drøyt å klare sone 5 som snitt..

bruk 186 som sykkelmax og 191 på løping..

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
- Elbert Hubbard

Profile  

PostPosted: 09 Jan 2013 14:44 
Tri athlete

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC - 1 hour [ DST ]