Er triathlon noe for deg?

Triathlon har ofte et rykte på seg for å være for supertrente langdistanse utholdenhetsfenomener. Sannheten er at triathlon er en glimrende mosjonsidrett. Triathlon er mer enn ironman, og man må ikke delta på stevner første året man holder på. Du kan faktisk velge å drive med triathlon uten å delta på en eneste konkurranse også, hvis du foretrekker det.

Har du derimot lyst til å konkurrere arrangeres det triathlon-konkurranser over hele landet fra juni til september, alt innenfor de forskjellige fire hoveddistansene i sporten:
Sprint: 750 m svøm, 20 km sykling, 5 km løping.
Olympisk: 1500 m svøm, 40 km sykling, 10 km løping.
Halvdistanse: 1900 m svøm, 90 km sykling, 21 km løping.
Fulldistanse: 3800 m svøm, 180 km sykling, 42 km løping.

Norges triatlonforbund har oppdatert liste over konkurranser i Norge.

Triathlon er allsidig og variert trening på det nivået hver enkelt har lyst til. Kan du svømme litt, løpe litt og sykle kan du drive triathlon. På det nivået du trives med, enten det er med mål om en gang i fremtiden å fullføre en kort triathlon eller delta i Ironman VM på Hawaii. Variasjonen i treningen gir både økt motivasjon, balanse og variasjon for både hodet og kroppen. Triathlon sies faktisk å være den raskest voksende utendørsidretten!

Kan du ikke svømme, men har lyst til å lære, arrangerer lokale svømmeklubber jevnlig svømmekurs. Du kan følge med på svømmeklubbenes kurskatalog, Tryggivann.no for å finne et kurs som passer for deg.

Hva trengs av utstyr

Kort fortalt: Badebukse, en sykkel som fungerer, en sykkelhjelm og et par løpesko (det er greitt å ha svømmebriller og en løpebukse/overdel også).

Om du ønsker å kunne svømme mer ute uavhengig av godværsperioder er en triathlon-våtdrakt en god investering. Disse er laget i elastisk neopren materiale som ligger som et ekstra hudlag på kroppen. Dette er bra for å minske motstanden i vannet når du svømmer, og for å bedre holde varmen i vannet. Nedre komforttemperatur er nok noe personavhengig, men de fleste vil ikke ha problemer med svømmeøkter på en times tid i 14 graders vann. Altså vil man med en våtdrakt ha svømmesesong utendørs typisk fra mai til og med september, kanskje enda lengre om du tåler kulden bra og supplerer med en neopren svømmehette med hakestropp og neopren sokker og hansker. For uøvede svømmere vil også oppdriften våtdrakten gir være en god hjelp for å komme lettere i gang med crawl. Man flyter lettere og i mer riktig posisjon i vannet, som gjør det lettere å få til pusteteknikken. Et godt råd er likevel å ikke svømme alene eller uten oppsikt!

Triathlon våtdrakter kan man finne brukt for en rimelig penge, eller man kan kjøpe ny. De enkleste modellene koster fra 1500-2000kr og de dyreste opp mot det tredoble. Forskjellen er hvor avansert de er sydd sammen og hvilken kvalitet det er i neopren gummien og evt. hvilken overflatebehandling de har fått. De rimeligste draktene har gjerne mindre bruk av variert neoprentykkelse, slik at de er litt tyngre og stivere. Men de er gjerne også mer solide og kan ofte også være laget for svømmere som trenger mer hjelp med flytestilling. Så en nybegynnerdrakt er ikke nødvendigvis så dumt, selv om mange velger å skifte denne ut til en mer avansert etter noen sesonger.

 

 

Svømming med våtdrakt
 

De ivrigste triathletene investerer gjerne i flotte og fancy sykler. I triathlon er det normalt ikke lov å ligge i dragsuget av rytter foran en, men man skal ha minst 10m til foranliggende syklist utenom i en forbikjøringfase (som skal skje ila 30 sekunder). En triathlon sykkel er derfor konstruert med sittestilling og utstyr med tanke på å redusere luftmotstand. Triathlon syklene vil være veldig like de syklene konkurransesyklister bruker på tempo etapper. Men man må ikke ha en slik temposykkel med tempobøyler og fancy hjul. Mange sykler med vanlige racersykler også. Og mange mosjonister bruker den sykkelen de har, det være seg en gammel mountainbike eller en hybridsykkel. Er målet å konkurrere med seg selv og fullføre vil ikke de få prosentene bedret sykkeltid man kan få med bedre utstyr stå i forhold til prisforskjellen. Ellers så trenger man en sykkelhjelm. Etterhvert kan det være kjekt å investere litt i sykkel og/eller triathlon tøy til trening og stevner. Men for nybegynneren er det ikke noe i veien for å bruke helt vanlig treningstøy.

På løpesiden er det viktig å finne et par sko som passer den enkeltes løpesett slik at man ikke blir skadet.  Vi anbefaler en gjennomgang hos vår samarbeidspartner på løpesiden, Løplabbet i Fortunen i Bergen sentrum, for å finne egnede sko.

Har du lyst til å prøve dette, men har ingen å trene med? Sjekk ut BTCs treningstider, og bli med oss på en trening. Har du spørsmål kan du ta kontakt med styret.

Lykke til!